Tandhälsa

Din munhygien och din tandhälsa är extremt viktig för ditt välbefinnande. En dålig tandhälsa kan påverka både självförtroende och övrig hälsa. Se därför till att du med jämna mellanrum går till en certifierad tandläkare – så att du och din framtid är i goda händer.

Vad innefattar tandhälsa?

Det innefattar allt från tandkött, övrig mjukvävnad, tandsjukdomar och munhålesjukdomar. En tandläkare är expert på samtliga. En dålig tandhälsa har visat sig ha en dålig effekt på livskvalité och välmående, se därför till att få regelbunden Tandvård av professionella tandläkare.

När ska jag uppsöka tandvård?

Helst en gång per år, för en rutinkoll. Men om du har några av följande symtom bör du åka in tidigare:

  • Ilningar
  • Smärta i någon del av munhålan
  • Inflammerat tandkött
  • Tandsten
  • Dåliga andedräkt som inte försvinner vid tandborstning, tandtrådsanvändning och munskölj.

Om du inte vill åka in till en tandläkare i person, så kan du använda mobilen eller datorn för att ta kontakt. Tandläkaren som tar emot dig via chatt eller video kommer sedan att avgöra om du behöver komma in eller om du kan åtgärda problemet på egen hand.

Hur tar jag hand om min tand- och munhygien själv?

Man brukar säga att dessa tre saker har störst påverkan för en sund tand och munhygien:

  • Fluor: Finns i tandkräm och munskölj
  • Vila: Likt kroppen behöver munnen tid för återhämtning
  • Vatten: Människan består till stor del av vatten, och munnen behöver mycket vätska för att ha ett balanserat PH-värde

Men andra saker kan även vara nyttiga för att du ska ha en hälsosam munhåla, här är några övriga tips:

  • Använd tandtråd: Det förebygger tandsten och dålig andedräkt
  • Använd munskölj: Det förebygger karies (som orsakar hål i tänderna) och förebygger dålig andedräkt
  • Borsta tänderna minst två gånger om dagen: För att förebygga försämrad tandhälsa. Om du ätit något extra sockrigt kan du borsta dem fler gånger under dagen.
  • Ät mindre socker: Socker har en dokumenterad försämrande effekt av tändernas emalj och naturliga kariesmotstånd.